Ma 2017. szeptember 22. péntek,    
Móric napja van.    
Látogatók száma : 33441538    






















































Honlapkeszites

Trianon igazságtalanságát hirdették az Atlanti-óceán felett

Nyolcvanhat évvel ezelőtt, 1931. július 15-én indult útnak az észak-amerikai kontinensről – közelebbről az USA-ból – Endresz György pilóta és Magyar Sándor navigátor, akik „Justice For Hungary”, „Igazságot Magyarországnak” feliratú repülőgépükkel, első magyarként repülték át az Atlanti-óceánt.A két magyar pilóta, az akkor ritkaságszámba menő repülőútjuk során három világrekordot is megdöntött: a kedvezőtlen időjárási viszonyok ellenére 13 óra 50 perc alatt, átlagosan 250 kilométer/órás átlagsebességgel ők jutottak el a korszakban először, a leggyorsabban Amerikából Európába, ugyanakkor ők repültek akkortájt a legtovább az európai kontinens belsejébe is: csak Felcsút térségében szálltak le, egy kukoricásban.


A magyar rekordkísérlethez az USA-ban élő magyarok gyűjtötték a szükséges pénzt, majd 1930 elején, Lord Rothermere angol sajtómágnás, a magyar revízióspolitika nagy támogatója további 10 ezer dollárt ajánlott fel annak a magyar pilótának, aki elsőként repül át az amerikai kontinensről Európába. A kísérlethez egy Lockheed-Sirius repülőgépet vásároltak, ami egy kétüléses, egyfedelű, alsószárnyas típusú, 460 lóerős motorral ellátott, a korszakban a hosszútávú repülésre az egyik legalkalmasabb repülőgép volt. A „Justice For Hungary” nevet és felfestést Lord Rothermere javasolta.

 

 

Endresz György már az első világháborúban is pilótaként szolgált, míg a navigátor, Magyar Sándor pedig az első magyar légipostajáratot vezette. A két bátor, magyar pilóta 1931. július 15-én, délután 17 óra 20 perckor szállt fel az „Öreg kontinenshez” legközelebb eső amerikai repülőtérről, az új-fundlandi Harbour Grace-ből. Eleinte sűrű felhőben, később pedig sötétségben repültek, mialatt iránytűvel tájékozódtak.Rádiókapcsolatot csak nyolc óra elteltével tudtak teremteni egy norvég gőzössel. Ezután már folyamatosan érkeztek hírek a két rekorder magyarról Budapestre, és másnap csak úgy tódult a kíváncsi közönség a Mátyásföldre tervezett, ünnepélyes leszállásra.A magyar repülőgép hajnalban érte el az európai partokat. A mindvégig kifogástalanul működő gép motorja már Magyarország felett, csak Győr térségében kezdett akadozni, majd újabb 70 kilométer megtétele után végül leállt az üzemanyag-ellátás. Csak később derült ki, hogy az üzemanyag-tartályokban még volt 100 liter gazolin, amely kitartott volna Mátyásföldig, de vélhetően Endresz túl korán kapcsolt át egy másik üzemanyagtartályra. Az elhallgatott motorú repülőgép siklórepülésben, gyorsan közeledett a földhöz, majd egy kukoricásban landolt. A göröngyös talajon megbillent, és előrebukott, majd pedig balra dőlt: a repülőgép bal szárnya megsérült, és a légcsavar is elgörbült. Magyar Sándor a kényszerleszállásukat a Budapesthez közeli, alcsúti jegyzői hivatalból jelentette, majd nem sokkal később a MALÉRT gépe indult értük a fővárosból.

A rekordereket, akik 26 óra 20 perc alatt 5770 kilométert tettek meg, 1931. július 20-án tízezrek ünnepelték a budapesti Hősök terén. Horthy Miklós kormányzó mindkettejüket kitüntette és előléptette. Endresz György sajnos egy évvel később, 1932. május 21-én, Rómában, az óceánt átrepülő, Trianon igazságtalanságát hirdető géppel légi balesetet szenvedett, így a repülés hőskorának áldozata lett. Magyar Sándor a második világháború után Amerikába ment, és ott élt 1981-ben bekövetkezett haláláig. 2006-ban, az Atlanti-óceán átrepülésének 75. évfordulóján emlékművet avattak Felcsút és Csákvár között azon a mezőn, ahol annak idején a két magyar pilóta a kényszerleszállást végrehajtotta.

Dr. Papp Attila



2017-07-17 08:00:00


További hírek:
Jól felkészítette a birkozókat
A kereszténység a legüldözöttebb vallás
A hét száma: 120
Megnyílt Zalakaros első, nemzetközi lánchoz tartozó szállodája
A hét képe: Hozd ide!


KRÓNIKA ROVAT >>>

A nap vicce



állás Nagykanizsa, munka Nagykanizsa, Jooble
jooble